De school voor minder getalenteerden! (Zoals ik)
Het zou mooi zijn als een basisschool zich hiermee zou profileren: ‘Wij zijn er voor de minder getalenteerde!’ Wat een statement zou hiermee gemaakt worden, dwars tegen de dwangmatige tijdgeest die zegt dat het allemaal om jou draait; om jouw talenten, jouw geluk en jouw toekomst. Ouders die vinden dat dit juist wel zo moet zijn moeten maar (met hun kinderen) naar de school verderop.
Waarom focussen scholen zich zo op talenten? Wat bezielt bijvoorbeeld een basisschool die stelt op z’n site: ‘Onze school daagt elk kind zijn uit om al het mogelijke uit zijn of haar eigen talenten te halen.’
Vreselijk, denk ik dan en ‘arme kinderen’. Ik was als kind in ieder geval doodongelukkig geworden op die school; ik was gewoon een gemiddeld kind. Ik had niets waarin ik uitblonk: ik speelde de derde stem trompet in een fanfare, was niet bijster sportief, niet erg creatief en ook niet buitengewoon communicatief. Wat had ik te zoeken op zo’n school?
Ik moest hieraan denken na het lezen van een aantal interviews met ‘geslaagde’ mensen. Wat mij opviel, was dat ze op jonge leeftijd niet bijzonder getalenteerd waren. Neem Pim Meurs, internationaal grootmeester dammen. Hij was, zo zegt hij zelf. (FD, 22 juli 2023) geen natuurtalent. Of trompettist Eric Vloeimans die met de hakken over de sloot op het conservatorium werd aangenomen. ‘Ik was niet zo’n talentje’. (ND 28 juli 2023) Inmiddels heeft hij diverse prijzen gewonnen en vele cd’s gemaakt.
Wat is het geheim achter het succes van mensen als Pim en Eric? In ieder geval niet de basisschool waar ze op zaten. Het waren hun ouders die ze op les zetten. En niet met de bedoeling ‘om al het mogelijke uit hun talent te halen’, maar vooral omdat ze het belangrijk vonden voor hun ontwikkeling dat ze een sport leerden beoefenen of een instrument leerden bespelen.
Als een kind zelf een voorkeur voor een bepaalde sport of muziekinstrument heeft, prima. En anders kiezen de ouders een sport of instrument. Helaas krijgen niet alle kinderen van huis uit deze mogelijkheden. Daarom is een project als het Leerorkest zo mooi omdat het kinderen uit achterstandssituaties de kans geeft om een instrument te leren bespelen. https://orkest.nl/nl/jong/leerorkest
In plaats van een te grote broek aan te trekken (‘wij laten jou stralen’), moeten we als scholen vooral alles uit de kast halen om te zorgen dat elk kind op muziekles en/of sport gaat (waarbij het niet belangrijk is hoeveel talent een kind wel of niet heeft). We moeten ouders daarom stimuleren of het anders zelf gaan organiseren.
Tenslotte een troostvolle boodschap om aan de minder getalenteerde mee te geven: uiteindelijk is het vooral een kwestie van heel veel oefenen om je talenten te laten ontwikkelen*. En met oefenen/trainen kun je vandaag al beginnen.
Wil je er over doorpraten, laat André Guijs of Henk Boersema weten.
* https://www.groene.nl/artikel/oneerlijk
#Pim Meurs #basisschool #Eric Vloeimans #getalenteerd