Gepubliceerd op: 13-04-2023

Veel mensen vragen aan me: ‘Wat valt je op nu je in de onderwijssector werkzaam bent?’ en ‘waar liggen de grootste verschillen ten opzichte van het bedrijfsleven?’. Voor mij is het klip en klaar: De passie en bevlogenheid die ik dagelijks mag ervaren bij schoolleiders, leerkrachten, ouders en bestuurders om leerlingen een stapje verder te helpen en ze te zien groeien en bloeien: Die toewijding en hart voor het vak werkt aanstekelijk en maakt het werken in- en met het onderwijs niet alleen heel tof, maar ook een groot voorrecht.

Kans krijgen voor het schoolleiderschap

Waar de focus in het bedrijfsleven soms ligt op verbreding (meer), ligt de focus in het onderwijs vaak op verdieping (beter). Ontwikkeling, groei, niet alleen bij leerlingen, maar ook bij professionals zelf. Veel besturen investeren enorm in de ontwikkeling en scholing van medewerkers. Gaaf om te zien!

Hoe kan het dat ik iedere week een aantal vakbekwame, bevlogen en kundige startende schoolleiders spreek, die binnen de eigen organisatie geen kansen krijgen en de organisatie (gaan) verlaten?

Schoolleiderschap

Maar ik vraag me afgelopen jaar al meerdere keren verwonderd af: Hoe kan het, dat er zóveel wordt geïnvesteerd in ontwikkeling van bijvoorbeeld leiderschap, maar dat er nog steeds zo’n enorm tekort aan schoolleiders is? Hoe kan het dat ik iedere week een aantal vakbekwame, bevlogen en kundige startende schoolleiders spreek, die binnen de eigen organisatie geen kansen krijgen en de organisatie (gaan) verlaten? Waarom gaat er onderwijsgeld naar bureaus als de onze, terwijl er al zóveel in huis is? Met andere woorden: Waarom wordt het goud, dat organisaties in handen hebben, waar ze in hebben geïnvesteerd, niet benut?

En natuurlijk, niet iedere school is gebaat bij een startende directeur.

En zeker, je moet binnen je bestuur of stichting maar net genoeg scholen hebben om talent een kans te kunnen bieden. Maar denken in mogelijkheden, samenwerkingen en ‘out-of-the-box’ oplossingen kunnen hierin al zoveel ondervangen! Gelukkig heb ik gemerkt, dat er veel onderwijsorganisaties bezig zijn met een stevig plan, als het gaat om talentmanagement, ontwikkeling en strategische personeelsplanning.

Vacatures schoolleider

Vanuit mijn rol bij Het Onderwijsbureau betrek ik bewust startende schoolleiders in wervingsprocedures, om ze een kans te geven. Hoe gaaf als dit potentieel gezien wordt, hoe stoer als een bestuurder hier ruimte voor maakt en hoe enorm inspirerend als een team daar helemaal achter staat? Toch denk ik dat hier veel grotere stappen in gezet kunnen worden, door samen te werken en van elkaar te leren.

Kennismaken

Samen komen we verder! Even sparren? Laat een bericht achter via Lianne Buist